Analyytikkomme Norman Young tiivisti Nokia-kaupan merkityksen Microsoftille raportissaan 3. syyskuuta.
Microsoft (MSFT) ilmoitti ostavansa Nokian matkapuhelintoiminnan 5,44 miljardilla eurolla. Pidämme tätä merkittävänä askeleena Microsoftille sen muuttuessa laite- ja palveluyhtiöksi. On kuitenkin olennaista, miten yritysosto käytännössä osataan toteuttaa. Aiomme tarkastella uudelleen Microsoftin arvostusmalliamme, mutta pidämme tällä erää arviomme yhtiön osakkeen 35 dollarin käyvästä arvosta ennallaan. Yhtiöllä on myös nähdäksemme vahva kilpailuetu.
Meistä Nokia-kauppa on Microsoftille mielekäs, sillä se vie eteenpäin yhtiön vastikään julkistettua strategiaa laite- ja palveluyhtiönä. Aiemmin Microsoftin ja Nokian yhteistyö muistutti koululeikeistä tuttua parijuoksua, jossa toinen jalka on sidottu parin jalkaan. Kahden yhtiön laite-, ohjelmisto- ja markkinointitoiminnot yrittivät juosta samaan tahtiin. Microsoft yrittää nyt vahvistaa asemaansa älypuhelinten markkinoilla ja Nokia-kaupan tulisi vähentää strategisia epätahtisuuksia, jos vain yhtiöt sovittautuvat hyvin yhteen ja kustannusleikkaukset sujuvat ilman suuria vastoinkäymisiä.
Microsoft käyttää ostokseen käteistä taseestaan. 90 prosenttia yhtiön käteisestä on Yhdysvaltain ulkopuolella, ja näin kauppa mahdollistaa käteisen käytön ilman että Microsoft joutuu maksamaan veroja voittojen kotiuttamisesta Yhdysvaltoihin. Microsoft johtaa matkapuhelinten liiketoimintoja Suomesta ja avaa maahan uuden datakeskuksen.
Käytännön toteutus, execution, on olennaista tämän yrityskaupan onnistumisessa. Microsoftilla on nyt hallussaan koko älypuhelinten arvonlisäyksen ketju, joten sen tulisi pystyä vastaamaan paremmin muutoksiin markkinoilla.