Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet turhauttavia Carlsbergin omistajille. Osakekurssi mataa samalla tasolla kuin vuoden 2012 kesällä, noin 520 Tanskan kruunussa. Tänä vuonna pudotusta on tullut lähes 14 prosenttia.
Morningstarin analyytikot katsovat kuitenkin, että yhtiö voisi olla kalliimpikin. Analyytikkojemme Philip Gorhamin ja Adam Fleckin näkemys yhtiön käyvästä arvosta on 600 Tanskan kruunua. Yhtiön näkymiin liittyy kuitenkin paljon epävarmuutta. Siksi analyytikko katsovat yhtiön olevan vahva ostokandidaatti vasta kun hinta alittaa 360 Tanskan kruunua.
Suomessa Sinebrychoffin omistavan yhtiön tarina on riippuvainen Keski- ja Itä-Euroopan myynnistä. Vaikeat ajat kehittyvässä Euroopassa ovat tienneet hankaluuksia myös Carlsbergille. Myynti Itä-Euroopassa laski vuoden toisella neljänneksellä neljä prosenttia, ja sitä selvästi enemmän Venäjällä ja Ukrainassa. Venäjällä oluen verotusta on kiristetty ja myyntiä rajoitettu. Vaikeat ajat jatkunevat, ja Carlsbergin johto onkin laskennut loppuvuoden ennusteitaan kehittyvälle Euroopalle. Hankaluuksia lisää odotus itäisen Euroopan valuuttojen heikkenemisestä.
Kaiken kaikkiaan Carlsbergin haasteena on, että sillä ei ole vastaavaa vahvaa kilpailuasemaa kuin suurilla kilpailijoillaan kuten SABMillerillä tai Anheuser-Busch InBevillä, jotka nakuttavat yli 30 prosentin liikevoittoa Carlsbergin reiluun kymmeneen prosenttiin verrattuna mm. brändiensä ja skaalaetujensa ansiosta. Morningstarin kilpailuaseman luokittelussa Carlsberg jääkin nuolemaan näppejään: analyytikkojemme mielestä sillä ei ole kilpailuasemaa, joka mahdollistaisi ylituoton saamisen yli kymmenen vuoden ajan. (Lue lisää metodologiastamme täältä.)
Vuosi 2015 voisi mahdollisesti olla käännevuosi Carlsbergille, jos Keski- ja Itä-Euroopan talousnäkymät paranisivat ja ihmisten kulutushalut kiihtyisivät. Nykyinen myynnin heikkeneminen on pitkälti syklistä. Mutta Venäjän talouden toipuminen jo vuonna 2015 on suuri kysymysmerkki. Jos niin ei käy, jatkuu Carlsbergin sijoittajien odotus.