Morningstarin vastikään julkaistu tutkimuspaperi Kanadasta vahvistaa aiemmin saamamme tulokset siitä, että asiakaslähtöisimmistä rahastoyhtiöistä asiakkaat saavat myös parhaat sijoitustulokset. Aiemmin useat tutkimuksemme Yhdysvalloista ovat päätyneet samaan päätelmään.
Rankkaamme parhaiksi rahastoyhtiöiksi ne, joissa yhtiön kulttuuri, kannustimet, kulurakenne tukevat sijoittajien etua. Rahastoyhtiöllä tulisi myös olla kunnollinen maine, eli mieluiten ei lainkaan kährämää oikeuden tai markkinavalvojan kanssa.
Yhdysvalloissa ja Kanadassa yhtiöt arvostellaan A-E arvosanoilla. Tulokset Kanadasta kertovat, että parhaan A arvosanan saaneiden yhtiöiden rahastot pärjäävät paremmin kuin heikommin asiakkaittensa etua ajattelevien yhtiöiden. Kun rahastoyhtiön arvosana oli A, sen rahastoista peräti 85 prosenttia säilyi tarkastelujakson pystyssä ja voitti vertailuryhmänsä keskiarvon. Kun arvosana oli keskimääräinen C, vain 40 prosenttia toimi koko tarkasteluperiodin ja voitti kilpailijoiden keskiarvon.
Kulut olivat tässäkin tutkimuksessa parhaiten tulevaa menestystä selittävä tekijä.