Tesla (TSLA) julkaisee toisen neljänneksen tulosraporttinsa 23. heinäkuuta Yhdysvaltain kaupankäynnin päättymisen jälkeen. Tässä on Morningstarin analyysi siitä, mitä tulosraportista ja Teslan osakkeen tulevaisuudennäkymistä kannattaa odottaa
Mihin Teslan Q2-tuloksessa kannattaa kiinnittää huomiota
Tesla, maailman tunnetuin sähköautojen valmistaja, on lähes välittömästi tunnistettava brändi. Yhtiöllä on kuitenkin edessään mielenkiintoisia haasteita.
Teslan laadunvalvonta, hinnoittelu, akkuteknologia ja itseohjautuvuusinnovaatiot vaikuttavat kaikki yhtiön markkinaosuuteen. Lisäksi toimitusjohtaja Elon Muskin julkinen profiili ja mielipiteet pitävät Teslan jatkuvasti otsikoissa. Kun muut valmistajat kilpailevat tällä erittäin kilpaillulla alalla ja pyrkivät hyötymään sähköautojen kasvavasta suosiosta, olemme koonneet listan asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota ensi viikon tulosjulkistuksessa.
Yhtiökohtaiset liikevoittomarginaalit
Teslan koko yhtiön liikevoittomarginaalit supistuivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä sekä vuoden takaisesta että edellisestä jaksosta. Vaikka odotamme toisen neljänneksen osalta edelleen laskua vuoden takaiseen verrattuna, tarkastelemme, miten marginaalit ovat kehittyneet edelliseen neljännekseen verrattuna. Tämä auttaa arvioimaan, onko johdon ensimmäisen neljänneksen tulospuhelussa mainitsema parannus toteutunut.
Päivitys liittyen edullisempiin ajoneuvoihin
Johto on vahvistanut työstävänsä edullisempaa ajoneuvoa, jonka odotetaan tulevan myyntiin vuoden 2025 loppuun mennessä. Odotamme päivitystä ajoneuvon hinnasta, aikataulusta ja teknisistä tiedoista. Uskomme, että tämä ajoneuvo voi käynnistää Teslan toimitusten kasvun seuraavan aallon, joten arvioimme, onko ennusteemme suuremmasta toimitusten kasvusta vuonna 2026 edelleen oikeilla raiteilla.
Päivitys täysin itseohjautuvan ohjelmiston liittyen
Näkemyksemme mukaan FSD-avusteinen ohjelmisto (Full Self-Driving) voi olla merkittävä tekijä, joka houkuttelee kuluttajia valitsemaan Teslan muiden luksusautojen sijaan. Odotamme johdolta päivitystä FSD:n käyttöönotosta. Ensi kuun Robotaxi-tapahtuman myötä on kuitenkin mahdollista, että johto jakaa nämä yksityiskohdat vasta myöhemmin.
Energiantuotanto ja varastointi
Johto odottaa liiketoiminnan kasvavan vähintään 75 % vuonna 2024 verrattuna vuoteen 2023, mikä johtuu suurelta osin Megapack-akkujen (suurempien akkujen) kysynnästä. Vaikka tiedämme jo, että Tesla toimitti ennätykselliset 9,4 GWh energiavarastointituotteita toisella vuosineljänneksellä, meidän on nähtävä, miten tämän segmentin voitot ja voittomarginaalit kehittyvät ennätysvolyymien myötä. Uskomme, että tästä liiketoiminnasta tulee yhä tärkeämpi osa Teslan kokonaistuloa seuraavien vuosien aikana, sillä se tarjoaa nopeampaa voittojen kasvua kuin autoliiketoiminta.
Teslan keskeiset Morningstar-arviot
• Fair Value Estimate: $200.00
• Morningstar Rating: 3 tähteä
• Morningstar Economic Moat Rating: Kapea
• Morningstar Uncertainty Rating: Erittäin Korkea
Teslan käyvän arvon arvio
Kolmen tähden luokituksemme perusteella uskomme, että Teslan osake on tällä hetkellä oikein arvostettu verrattuna pitkän aikavälin käyvän arvon arvioomme, joka on 200 dollaria (183,24 euroa) osakkeelta. Käytämme pääomakustannuksen arvioinnissa hieman alle 9 prosentin painotettua keskimääräistä pääomakustannusta. Pääoma-arviossamme otetaan huomioon myös takaisinottovelvoitteeton ja laimennusvaikutukseton vaihtovelkakirjalaina.
Odotamme Teslan toimitusten kasvavan hieman yli 1,81 miljoonaan vuonna 2024 verrattuna vuonna 2023 toimitettuihin ajoneuvoihin. Ennustamme alhaisempia keskimääräisiä myyntihintoja, sillä yhtiön on todennäköisesti alennettava hintojaan keskeisillä markkinoilla, kuten Kiinassa, kilpailun kiristyessä. Ennustamme autoteollisuuden bruttokatteen olevan 19 % vuonna 2024, mikä on linjassa vuoden 2023 tulosten kanssa.
Pidemmällä aikavälillä odotamme Teslan toimitusten nousevan lähes viiteen miljoonaan ajoneuvoon vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Tämä luku sisältää myös autokannan myynnin, joka tarjoaa yritykselle merkittävän kasvumahdollisuuden. Ennusteemme jää kuitenkin selvästi alle johdon tavoitteen, joka on 20 miljoonaa ajoneuvoa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Vaikka ennusteemme on lähes kolminkertainen verrattuna vuoden 2023 toimitettuihin 1,8 miljoonaan ajoneuvoon, tavoitteen saavuttaminen edellyttää merkittäviä lisäinvestointeja ja markkinoiden laajentamista.
Taloudellisen vallihaudan luokitus
Annamme Teslalle kapean vallihaudan sen aineettomien hyödykkeiden ja kustannusedun perusteella. Yhtiön vahva brändi luksusautojen valmistajana mahdollistaa premium-hinnoittelun, ja sen sähköautojen valmistusosaaminen antaa sille mahdollisuuden valmistaa ajoneuvojaan kilpailijoitaan edullisemmin.
Keskittymällä aluksi luksusautomarkkinoihin Tesla sai aikaan valtavasti julkisuutta, mikä puolestaan rohkaisi vahvaa kysyntää myöhemmille, edullisemmille ajoneuvoilleen, kuten Model 3:lle ja Model Y:lle. Tulevien ajoneuvojen, kuten Cybertruckin ja edullisemman katumaasturin (tunnetaan myös 25 000 dollarin ajoneuvona), lanseeraukset odotamme edelleen vahvistavan Teslan brändin vetovoimaa ja kysyntää.
Teslan oma teknologia on keskeinen osa sen kilpailuetua. Yhtiön innovatiiviset ja pitkälle kehitetyt sähköajoneuvoteknologiat antavat sille etulyöntiaseman, vaikka sähköajoneuvopatentit ovat vähemmän arvokkaita, koska kilpailijat voivat kehittää samanlaisia tuotteita. Model S -mallin lanseeraamisesta vuonna 2012 lähtien Tesla on ollut sähköajoneuvojen markkinajohtaja. Yhtiö investoi lähes 6 prosenttia myynnistään tutkimus- ja kehitystyöhön ja on kilpailijoitaan selvästi edellä suorituskyvyssä, kuten energiatehokkuudessa kilometrikulutuksen osalta. Lisäksi Tesla investoi voimakkaasti omaan autonomisten ajoneuvojen teknologiaansa ja rakentaa yhtä maailman suurimmista supertietokoneista itseohjautuvan tekoälyn kouluttamista varten. Uskomme, että yhtiö säilyttää vahvan teknologisen etumatkansa myös tulevaisuudessa.
Lue lisää Teslan taloudellisesta vallihaudasta
Taloudellinen vahvuus
Teslan taloudellinen tilanne on erittäin vahva. Käteisvarat ja sijoitukset olivat yhteensä 26,9 miljardia dollaria, mikä ylittää selvästi kokonaisvelan, joka oli noin 4,8 miljardia dollaria 31. maaliskuuta 2024. Kokonaisvelka ilman ajoneuvo- ja energiatuoterahoitusta (nonrecourse-velka) oli vain hieman yli 50 miljoonaa dollaria.
Tesla on perinteisesti rahoittanut kasvusuunnitelmiaan luottolimiiteillä, vaihtovelkakirjalainoilla ja osakeanneilla. Esimerkiksi vuonna 2020 yhtiö keräsi 12,3 miljardia dollaria kolmella osakeannilla. Tällainen pääoman hankinta on perusteltua, sillä massiivisen kasvun rahoittaminen pelkästään velalla voisi lisätä merkittävästi riskiä syklisellä alalla.
Lue lisää Teslan taloudellisesta vahvuudesta
Riskit ja epävarmuus
Annamme Teslalle erittäin korkean epävarmuusluokituksen, koska yhtiön tulevaisuuden näkymät voivat vaihdella merkittävästi. Automarkkinat ovat erittäin suhdanneherkät ja altis voimakkaalle kysynnän laskulle taloudellisten olosuhteiden muuttuessa. Sähköautojen markkinajohtajana Tesla on erityisen haavoittuvainen sekä perinteisten autonvalmistajien että uusien tulokkaiden kasvavalle kilpailulle. Kun markkinoille tulee edullisempia sähköautoja, Tesla saattaa joutua jatkamaan hintojen alentamista, mikä voi heikentää sen johtavia voittoja alalla. Lisääntyvä kilpailu voi myös vaikuttaa kuluttajien suhtautumiseen Teslaa kohtaan.
Tesla investoi voimakkaasti kapasiteetin laajennuksiin, mikä sisältää riskejä, kuten viivästyksiä ja kustannusylityksiä. Lisäksi yhtiö panostaa tutkimus- ja kehitystyöhön säilyttääkseen teknologisen etumatkansa ja kehittääkseen ohjelmistopohjaisia tuloja, mutta näiden investointien tuottoon ei ole takeita. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk omistaa käytännössä yli 20 prosenttia yhtiön osakkeista ja käyttää niitä henkilökohtaisten lainojen vakuutena, mikä lisää riskiä siitä, että yhtiö saattaa joutua myymään suuria määriä osakkeita velkojensa takaisinmaksamiseksi.
Teslalla on useita ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintaan liittyviä riskejä. Autovalmistajana yhtiö on altis mahdollisille tuotevirheille, jotka voivat johtaa takaisinvetoihin, erityisesti sen autonomisen ajamisen ohjelmiston osalta. Tällöin vaikutukset voisivat olla kohtalaisia, jos ongelmat toteutuvat. Toinen merkittävä riski liittyy työntekijöiden pysyvyyteen. Jos Tesla ei pysty säilyttämään avainhenkilöitä, kuten toimitusjohtaja Elon Muskia, yhtiön suotuisa brändimielikuva saattaa heikentyä. Lisäksi, jos Tesla ei onnistu pitämään tuotantolinjan työntekijöitä, se voi kohdata tuotantoviivästyksiä. Arvioimme näiden riskien todennäköisyyden vähäiseksi, mutta niiden mahdollisen merkityksen kohtalaiseksi.
Lue lisää Teslan riskeistä ja epävarmuudesta.
TSLA optimistit sanovat
Tesla voi mullistaa auto- ja energiantuotantoteollisuuden edistyksellisellä teknologiollaan sähköautoissa, itseohjautuvissa ajoneuvoissa, akuissa ja aurinkoenergiajärjestelmissä.
Teslan voittomarginaalit voivat nousta, kun yhtiö vähentää yksikkötuotantokustannuksiaan tulevina vuosina.
Teslan FSD-ohjelmiston (Full Self-Driving) odotetaan tulevaisuudessa tuottavan yhä enemmän voittoa teknologian kehittyessä. Tämä todennäköisesti johtaa siihen, että Teslan omistajat ottavat ohjelmiston yhä useammin käyttöön ja että lisenssisopimuksia muiden autonvalmistajien kanssa solmitaan enemmän.
TSLA pessimistit sanovat
Perinteiset autonvalmistajat ja uudet tulokkaat investoivat voimakkaasti sähköautojen kehitykseen, mikä voi hidastaa Teslan myynnin kasvua. Kilpailun lisääntyessä Tesla saattaa joutua laskemaan hintojaan, mikä puolestaan heikentää voittomarginaaleja.
Teslan riippuvuus Kiinassa valmistetuista akuista halvemman hintaluokan Model 3 -ajoneuvoissa voi haitata myyntiä, koska nämä autot eivät ole oikeutettuja Yhdysvaltain tukiin.
Aurinkopaneelien ja akkujen hinnat laskevat nopeammin kuin Tesla pystyy alentamaan omia kustannuksiaan, mikä saattaa johtaa siihen, että energiantuotanto- ja varastointiliiketoiminnan voitot jäävät pieniksi tai olemattomiksi.
Tämän artikkelin on koonnut Renee Kaplan.