Säilytämme käyvän arvon arviomme LVMH MC: lle, kun otamme huomioon tulojen heikkenemisen ja alennamme myynti- ja tulosennusteitamme vuodelle 2024. Osakkeet ovat reilusti arvostettuja nykytasolla sen jälkeen, kun ne ovat laskeneet kolmanneksen vuoden 2023 huippulukemista ja menettäneet 7 % lokakuun 16. päivänä kolmannen neljänneksen tulosten jälkeen.
Morningstar-luokitukset LVMH:lle
• Fair Value Estimate: EUR 650
• Morningstar Rating: 3 tähteä
• Taloudellinen vallihauta: Laaja
Kolmannella kvartaalilla kysyntä kehittyi huonompaan suuntaan erityisesti LVMH
suurimmassa ja kannattavimmassa muoti- ja nahkatavaradivisioonassa, jonka liikevaihto laski orgaanisesti 5 %, kun se ensimmäisellä vuosipuoliskolla kasvoi 1 %.
Kiinalaisten kuluttajien heikompi kysyntä oli suurin syy tähän, sillä myynti kiinalaisille kuluttajille maailmanlaajuisesti laski kolmannella vuosineljänneksellä keskisuurella yksinumeroisella prosentilla, kun se ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli korkealla yksinumeroisella prosentilla. Myynti eurooppalaisille ja yhdysvaltalaisille parani hieman neljänneksellä, mutta se ei riittänyt kompensoimaan kiinalaisille kuluttajille suunnatun myynnin laskua. Louis Vuitton menestyi marginaalisesti paremmin ja Dior marginaalisesti huonommin kuin toimialan keskiarvo. Uskomme, että LVMH:n heikompi myynti luo negatiivisen palautekierteen muille myöhemmin raportoiville luksusyhtiöille.
LVMH:n tuotemerkit ja kulutus
Lasku johtui pääasiassa volyymeista, joiden koostumus oli vakaa, sekä marginaalisesti korkeammista hinnoista. Yhtiö puolusti vuodesta 2019 alkaen mix- ja hinnankorotusstrategiaansa eikä ennakoi, että halpahintatarjoukset laajenisivat merkittävästi pyrkivien kuluttajien uudelleen houkuttelemiseksi. Tuoteinnovaatiot ja markkinointi-investointien jatkaminen, joskin hitaammin kuin viime vuosina, korostuivat aloina, joilla tulosta parannetaan. Uskomme, että LVMH:lla on jonkin verran joustavuutta ja harkintavaltaa markkinointi-investointien suhteen verrattuna vertaisiinsa, koska LVMH on suurin rahankäyttäjä ja sen tuotemerkit ovat yleensä kuluttajien mielissä.
Muiden divisioonien myynnin kasvu pysyi vaisuna, eikä siinä tapahtunut juurikaan muutoksia edellisiin vuosineljänneksiin verrattuna (kiinalaisten kuluttajien heikompi kysyntä korujen ja kellojen alalla alkoi aiemmin tänä vuonna). Kaiken kaikkiaan konsernin orgaaninen myynti laski 3 % kvartaalilla.