Netflix: Käypä arvo nousi vahvan kolmannen kvartaalin jälkeen, osakkeet yliarvostettuja

Viime vuosien tulokset ovat ylittäneet odotuksemme, mutta tilaajamäärän kasvu hidastuu

Matthew Donen 18.10.2024
Facebook Twitter LinkedIn

Netflix

Netflix NFLX:n erittäin vahva myynnin kasvu kolmannella kvartaalilla oli pitkälti varmaa, sillä tilaajamäärät ovat kasvaneet valtavasti viime kvartaaleilla. Olimme silti vaikuttuneita siitä, miten paljon marginaalit laajenivat jo tänä vuonna tapahtuneen valtavan kasvun lisäksi.

Netflixin Morningstar-luokitus

• Fair Value Estimate: $550.00
• Morningstar Rating: 2 tähteä
• Morningstar taloudellinen valliahuta: Kapea
• Morningstar Uncertainty Rating: Korkea

Netflixin alustavat myynti- ja katetuottoennusteet vuodelle 2025 osoittavat vähemmän hidastumista kuin odotimme loistavan vuoden 2024 jälkeen. Kolmas kvartaali vahvisti tilaajamäärän kasvun hidastumista, jota olimme ennustaneet, mutta Netflixillä on silti muita keinoja taloudellisen tuloksensa parantamiseen.

Ennusteidemme mukauttamisen myötä nostamme käyvän arvon arvion 500 dollarista 550 dollariin. Vaikka yhtiön lähiajan vahvuus ylittää odotuksemme ja uskomme Netflixin pysyvän selvästi kilpailijoitaan edellä, pelkäämme markkinoiden ekstrapoloivan viimeaikaisia erinomaisia tuloksia liian pitkälle tulevaisuuteen. Uskomme, että jotkin markkinat lähestyvät kyllästymispistettä, ja vaikka näemme Netflixillä mahdollisuuksia parantaa tilaajakohtaista liikevaihtoa, emme usko, että ne riittävät kompensoimaan hitaampaa tilaajamäärän kasvua. Odotamme myös maltillisempaa marginaalin laajentumista kuin mitä vuonna 2024 on tapahtunut, sillä ennustamme Netflixin lisäävän sisältömenojaan samassa tahdissa kuin myyntiään, jotta se voi säilyttää laajan etumatkansa kilpailijoihin nähden ja vahvistaa vallihautaansa, jonka arvioimme tällä hetkellä kapeaksi.

Kolmannen kvartaalin myynti kasvoi 15 % edellisvuodesta, ja yhtiö lisäsi maailmanlaajuisesti vielä 5 miljoonaa tilaajaa, joista noin 700 000 Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Vaikka molemmat luvut olivat vakaat, ne olivat pienimmät sitten vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen, mikä asettaa Netflixin normaalimpaan kasvuvauhtiin sen jälkeen, kun yhtiö oli lisännyt noin 40 miljoonaa maailmanlaajuista tilaajaa ja 9 miljoonaa UCAN-tilaajaa neljän edellisen neljänneksen aikana. Odotamme, että suuremmat mainostulot ja hinnankorotukset tukevat kasvua enemmän ajan myötä, mutta kolmannella kvartaalilla keskimääräiset tulot tilaajaa kohti pysyivät maailmanlaajuisesti ennallaan.

Netflixin tulevat hinnankorotukset?

Johdon alustavat näkymät vuodelle 2025 ennakoivat 10–12 prosentin liikevaihdon kasvua, kun yhtiö odottaa saavuttavansa 15 prosentin kasvun vuonna 2024. Tilaajamäärän kasvun vuonna 2024 odotetaan tukevan suurta osaa tästä kasvusta, mutta uskomme myös, että hinnankorotukset nostavat keskimääräistä liikevaihtoa tilaajaa kohti sen jälkeen, kun kyseinen mittari on tasaantunut tänä vuonna. Yhtiö on hiljattain nostanut hintojaan useissa Euroopan ja Latinalaisen Amerikan maissa sekä Japanissa, ja korotukset Espanjassa ja Italiassa toteutetaan tällä viikolla. Koska yhtiö lähestyy kolmen vuoden vuosipäivää viimeisimmästä hinnankorotuksestaan Yhdysvalloissa, epäilemme, että myös Yhdysvalloissa hinnankorotuksia saattaa olla luvassa.

Vaikka yhtiö ei edelleenkään hyödynnä mainosrahoitteista tasoa merkittävässä määrin liikevaihdon kasvussa, se jatkaa kehitystyötään laajentaakseen tätä käyttäjäkuntaa. Mainosrahoitteinen tilaajakanta kasvoi neljänneksellä 35 prosenttia, ja arviomme mukaan mainosrahoitteinen taso muodostaa nyt noin 25 prosenttia maailmanlaajuisista tilaajista. Netflix on hyvää vauhtia saavuttamassa tarvittavan mittakaavan ja mainosvaraston, jotta se voi houkutella mainostajia, mutta yritysjohdolla on edelleen pitkä aikataulu määritellä, milloin mainonta tulee olemaan merkittävä osa kokonaistuloista.

Kolmannen kvartaalin käyttökate oli lähes 30 prosenttia, ja yhtiö aikoo kasvattaa käyttökatettaan yli kuudella prosenttiyksiköllä vuoteen 2024 mennessä, noin 27 prosenttiin. Johto odottaa laajentumisen jatkuvan myös vuoteen 2025, ja se mainitsi, että sillä on merkittävä liikkumavara laajentua edelleen. Odotamme marginaalin laajenemisen jatkuvan hitaasti.

Marginaalit ovat osoittautuneet odotuksiamme vahvemmiksi vuonna 2024, vaikka Hollywoodin lakot hidastivat uusien ohjelmien käynnistämistä vuonna 2023. Kuitenkin ennustamme, että sisältökustannukset nousevat pian. Uudet käteissisältömenot ovat jälleen nousseet, ja ne ovat tänä vuonna tähän mennessä 30 prosenttia korkeammat kuin edellisen vuoden kolmella ensimmäisellä kvartaalilla. Yhtiöllä on myös pian kustannuksia, jotka liittyvät sen ponnisteluihin suorien urheiluohjelmien parissa. Tuloslaskelmaan vaikuttavat sisällön kuoletuskulut olivat kuitenkin vain 3,7 miljardia dollaria, mikä on neljännesvuosittainen määrä, joka on pysynyt suhteellisen tasaisena kahden viime vuoden aikana. Odotamme, että sisällön poistojen kasvu kumoaa suurelta osin hinnankorotuksista ja suuremmasta toimintavasteesta odottamamme voitot, joten marginaalien odotetaan kasvavan hitaasti tulevina vuosina.

Facebook Twitter LinkedIn

Artikkelissa mainitut sijoitukset

Sijoituskohteen nimiHintaMuutos (%)Morningstar rating
Netflix Inc687,65 USD-2,04Rating

Tietoja kirjoittajasta

Matthew Donen  on osakeanalyytikko Morningstarilla.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings          Tietoja