Alphabet ylitti ennusteet vahvoilla haku- ja pilvituloillaan

Nostamme osakkeiden käypää arvoa 220 dollariin, ja ne ovat edelleen kohtalaisen aliarvostettuja.

Malik Ahmed Khan 01.11.2024
Facebook Twitter LinkedIn

Google logo

 

Alphabetin tärkeimmät Morningstar-arvosanat

Mitä mieltä olimme Alphabetin tuloksesta

Alphabetin (GOOG) liikevaihto kasvoi kolmannella neljänneksellä 15 % edellisvuodesta 88 miljardiin dollariin. Mainonnan ja pilvitoiminnan liikevaihdon vahva kasvu johti yhtiön yläriviä. Samalla kun investoinnit tekoälyyn jatkuvat, kannattavuus parani, ja liikevoittomarginaali nousi 450 peruspistettä edellisvuodesta 32 %:iin.

Miksi sillä on väliä: Alphabetin hakuliiketoiminnasta on yhä useammin kuultu hälytyskelloja, sillä kilpailuongelmat ja käsitys siitä, että Alphabet on tekoälyn kehityksessä jälkijunassa, ovat saaneet sijoittajat suhtautumaan pessimistisesti tulevaan kasvuun.

  • Vastoin käsitystä, jonka mukaan Google Search on jäämässä kilpailun jalkoihin, hakumainosmyynti kasvoi 12 % edellisvuodesta. Johdon kommentit tekoälystä olivat myös rohkaisevia, sillä tekoälyn katsaukset lisäävät käyttäjien sitoutumista ja mainosklikkauksia.

  • Olemme myös tyytyväisiä siihen, että Google Cloud ylitti ennusteemme myös tällä vuosineljänneksellä - segmentin myynti kasvoi 35 % edellisvuodesta 11 miljardiin dollariin. Tekoälyyn liittyvät työmäärät lisäävät edelleen Google Cloudin kysyntää, ja odotamme tämän suuntauksen jatkuvan tulevina vuosineljänneksinä.

Lopputulos: Nostamme Alphabetin käyvän arvon arviomme 209 dollarista 220 dollariin osakkeelta, mikä perustuu pääasiassa yhtiön vahvoihin neljännesvuosituloksiin. Pidämme osaketta edelleen kohtalaisen aliarvostettuna, vaikka ottaisimme huomioon positiivisen kurssireaktion pörssin sulkeutumisen jälkeen.

  • Käyttäessämme sum-of-the-parts-lähestymistapaa päädymme hieman korkeampaan käypään arvioon, joka on 237 dollaria, sillä Google Search muodostaa lähes 50 prosenttia yhtiön koko yrityksen arvosta SOTP-arvostustavan mukaan.

  • SOTP- ja DCF-arvioiden välinen ero korostaa myös Alphabetin monialayhtiöön kätkeytyvää arvoa, noin 17 dollaria osakkeelta.

Tulevaa: Alphabetia vastaan nostetuista kolmesta kilpailuoikeudellisesta kanteesta pidämme Google Search -tapausta merkittävimpänä. Odotamme Yhdysvaltain oikeusministeriön antamaa suositusta tuomioistuimille vuoden 2024 loppupuolella, johon todennäköisesti sisältyy muun muassa Androidin ja Chromen myyminen.

Alphabetin pilkkominen epätodennäköistä

Pidämme Alphabetin jakaantumista edelleen epätodennäköisenä asiana. Asiaa koskevien eri oikeudellisten lausuntojen tutkimiseen perustuva näkemyksemme on, että hajottamiseen vaadittava näyttötaakka on huomattavasti korkeampi kuin muihin toimiin vaadittava taakka. Toisin sanoen DOJ:n on osoitettava, että mikään muu keino kuin jakaminen ei vähennä Google Searchin määräävää asemaa yleisillä hakumarkkinoilla. Aiheesta on yksityiskohtaisempaa tietoa 9. lokakuuta julkaistussa muistiossa ”Alphabet: DOJ Eyes Material Remedies in Antitrust Case, With Google Breakup Likely on the Table”.

Alphabetin tulosta tarkasteltaessa mainonnan kokonaismyynti kasvoi 10 % edellisvuodesta ja oli 66 miljardia dollaria. Edellä mainitun hakualan vahvuuden ohella myös YouTube-mainokset jatkoivat kasvamistaan ja kasvoivat 12 % edellisvuodesta 9 miljardiin dollariin. Kuten edellä mainittiin, meitä rohkaisi johdon kommentti tekoälyn katsauksista ja sen positiivisesta vaikutuksesta mainosklikkauksiin ja käyttäjien sitoutumiseen. Yhtiö lanseeraa tekoälykatsausten monetarisoinnin lokakuussa, joten olemme edelleen luottavaisia siihen, että Google Search pystyy siirtämään hallitsevan asemansa yleisten hakujen markkinoilla tekoälyyn perustuviin hakuihin.

YouTubeen tarkemmin perehtymällä voidaan todeta, että vaikka yhtiö antaa tietoja vain Alphabetin YouTube-mainoksista saamista tuloista, YouTubella on myös suuri tilausliiketoiminta. Arvioimme, että YouTube TV, YouTube Music ja YouTube Premium tuottavat vuosittain noin 15 miljardia dollaria. Yhdessä YouTube-mainoksista saatavien noin 35 miljardin dollarin vuotuisten tulojen kanssa YouTuben vuotuinen liikevaihto on noin 50 miljardin dollarin luokkaa. Odotamme YouTuben ja Google Cloudin muodostavan lähivuosina entistä suuremman osan Alphabetin tarinasta, ja mallinnamme videomainonnan ja tilausten kasvun pysyvän vahvana viiden vuoden ennusteessamme.

Generatiivisen tekoälyn näkökulmasta pidämme työkaluista, joihin YouTube investoi, jotta YouTubessa toimivat videoiden tekijät voivat luoda videoita, sujuvoittaa videoiden muokkausta, tehdä otsikkoehdotuksia ja paljon muuta. Odotamme näiden ominaisuuksien lisäävän YouTuben sisällön kiinnostavuutta, erityisesti YouTube Shortsin osalta. Käyttäjien sitoutumisen lisääntyminen korreloi positiivisesti digitaalisten alustojen mainosmyynnin kanssa, joten YouTube voi kasvattaa mainosmyyntiään ajan mittaan.

Kun analysoimme joitakin Google Searchin tekoälyyn perustuvia hakukoneiden kilpailijoita, näemme kestävän monetarisoinnin olevan ilmeisin pitkän aikavälin huolenaihe näille yrityksille. Tällä hetkellä Perplexityn ja ChatGPT:n kaltaiset tekoälyhakuvaihtoehdot perivät premium-ominaisuuksista tilausmaksun, mutta niillä on myös suuri ei-maksava käyttäjäkunta. Eri arvioiden mukaan yli 95 prosenttia ChatGPT:n ja Perplexityn käyttäjistä on käyttäjiä, jotka eivät maksa. Ilmeinen ongelma näin suuren ei-maksavan käyttäjäkunnan tukemisessa on se, että tekoälyhakupalvelun ylläpitäminen ei ole halpaa, ja 95 prosenttia asiakkaista ilmaiseksi palvelevien laskentakustannusten osuus on huomattavasti suurempi kuin maksavista 5 prosentista saatavan tilausmyynnin osuus.

Digitaalinen mainonta on avainasemassa

Uskomme, että tilausten kautta tapahtuva ansainta ei ole pitkällä aikavälillä kestävä liiketoimintamalli hakupalveluille. Hyvä esimerkki tästä on Neeva, Googlen entisen johtajan perustama tekoälyhakukone, jonka Snowflake osti hiljattain sen jälkeen, kun se oli epäonnistunut saamaan merkittävää jalansijaa hakumarkkinoilla. Mielestämme paras tapa ansaita rahaa hakupalveluista on digitaalinen mainonta.

Kun Perplexityn ja ChatGPT:n kaltaiset yritykset alkavat ansaita rahaa ei- maksavilta käyttäjiltään mainosten avulla, niiden on rakennettava tiimejä ja teknologioita, joita niillä ei tällä hetkellä ole. Näihin investointeihin kuuluisivat muun muassa mainonnan kohdentamisalgoritmien rakentaminen, käyttäjien signaalien seuranta, mainoshuutokaupat ja suhteet suuriin mainostajiin. Vaikka voitaisiinkin perustellusti väittää, että nämä yritykset voisivat hyödyntää Microsoft Bingin rakentamaa teknologiaa ja suhteita - olettaen, että Microsoftin johtajat suostuisivat tällaiseen sopimukseen, joka voisi myös vahingoittaa Bingiä - se olisi silti kallis yritys, eikä näiden investointien tuleva tuotto olisi mitenkään taattu.

Toinen ongelma ”Google Search Disruption” -teesin kanssa on Google Searchin jatkuvat innovaatiot ja tuotelanseeraukset tekoälyn alalla. Otetaan esimerkki tavallisesta käyttäjästä, joka on käyttänyt Google Searchia koko digitaalisen elämänsä ajan. Jos käyttäjä joutuu valitsemaan, vaihtaako hän toiseen hakukoneeseen vai jatkaako hän Googlen käyttöä - olettaen, että Googlen haku sisältää tekoälyyn perustuvan hakutoiminnon - on mielestämme enemmän kuin todennäköistä, että käyttäjä pysyy Googlen hakukoneessa, koska hänellä on aineettomia etuja, kuten brändi ja asiakkaiden luottamus hakujen laatuun, jonka Google Search on vuosien varrella rakentanut. Tässä esimerkissä tekoälyhakukoneen pitäisi päihittää Google joko tuoteominaisuuksissa tai lisäominaisuuksissa, mikä on mielestämme pitkällä aikavälillä erittäin epätodennäköistä.

Alphabet on myös osoittanut suurempaa halukkuutta hyödyntää tekoälyä hyödyntävää hakua rahallisesti, sillä yhtiö sijoittaa nyt mainoksia suoraan tekoälyluetteloihin ja ottaa tekoälyluettelot käyttöön yli sadassa maassa kokeiltuaan niitä ensin Yhdysvalloissa. Mainostoimistot, joilla on käytettävissään rajallinen määrä AI-first-dollareita, ovat todennäköisesti kiinnostuneempia Google Searchin AI-tuotteesta kuin Perplexityn tai jopa ChatGPT:n kaltaisesta kilpailijasta. Tämä käytäntö voi ajan mittaan auttaa Google Searchia määrittelemään paremmin, mitä mainoksia tekoälyyn perustuvassa haussa kannattaa kaupallistaa, mikä parantaa mainostajien mainoskulujen tuottoa ja saattaa johtaa dynamiikkaan, joka ei ole samanlainen kuin yleisessä haussa tällä hetkellä vallitseva tilanne.

Google Cloud on pitkän aikavälin tekijä

Uskomme, että generatiivisen tekoälyhaun todellinen arvo liittyy multimodaaliseen hakuun, vaikka chattipohjaisia tekoälyhakukoneita onkin hypetetty. Multimodaalinen haku sisältää erilaisia syötteitä, kuten valokuvia ja videoita, ja se voi vastata näihin syötteisiin liittyviin kysymyksiin. Googlen Lens-työkalulla, jota käytetään ensisijaisesti kuvasyötteisiin, on noin 20 miljardia hakua kuukaudessa, mikä on todennäköisesti moninkertainen määrä ChatGPT:n kaltaisen kilpailijan tekemien kyselyjen kokonaismäärään verrattuna. Lisäksi multimodaaliset haut avaavat uusia mahdollisuuksia rahan ansaitsemiseen, ja johdon mukaan noin neljäsosalla Google Lensin hauista on kaupallinen tarkoitus.

Kun siirryimme Google Cloudiin, olimme vaikuttuneita Alphabetin vankasta kasvusta tällä segmentillä. Liikevaihdon kasvun ohella pidimme myös kannattavuuden kasvusta, sillä yksikön käyttökate nousi 17 %:iin vuoden takaisesta 3 %:sta. Pidämme Google Cloudia edelleen Alphabetin liiketoiminnan pitkän aikavälin arvontekijänä ja näemme sen olevan pitkäaikainen voittaja tekoälyyn suunnatun kulutuksen piristymisestä. Näkemyksemme Google Cloudin kilpailuasemasta tekoälymahdollisuuksien kannalta perustuu täydentämisen tuotteistamisen periaatteisiin.

Yleisesti ottaen pidämme generatiivisen tekoälyn ja julkisen pilvipalvelun yrityksiä toisiaan täydentävinä hyödykkeinä. Toisin sanoen, kun ensin mainitun hinta laskee, julkisen pilvipalveluinfrastruktuurin kysynnän pitäisi kasvaa. Uskomme, että julkisen pilvipalvelun tarjoajat, kuten Alphabet, Amazon ja Microsoft, investoivat suuria summia rahaa koulutusmalleihin ja samalla laskevat niiden hintoja nimenomaan siksi, että ne olisivat riittävän halpoja, jotta asiakkaat voisivat käyttää niitä laajamittaisesti. Todiste tästä hintapaineesta on Gemini, Alphabetin suuri kielimalli, jossa yhtiö on leikannut kyselykohtaisia kustannuksiaan yli 90 % viimeisten 18 kuukauden aikana.

Näiden mittavien pääomasijoitusten tuottoa odotetaan julkisiin pilvipalveluihin suunnattujen menojen kasvuna, mistä on jo nähtävissä merkkejä, kun tarkastellaan näiden julkisten pilvipalveluntarjoajien, kuten Alphabetin Google Cloudin, viimeaikaisia kasvusuuntauksia.

Alphabetin osakkeen hinta verrattuna Morningstarin käypään arvoarvioon

 

 

Kirjoittaja(t) ei omista tässä artikkelissa mainittuja arvopapereita. Lue lisää Morningstarin toimituskäytännöstä.

Facebook Twitter LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

Malik Ahmed Khan  on osakeanalyytikko Morningstar Research Services LLC:ssä.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings          Tietoja