Presidentiksi valittu Donald Trump on jälleen luvannut korkeampia tulleja, ja yritykset ovat varoittaneet, että tällaiset toimenpiteet voivat laskea voittoja ja että kustannukset siirtyisivät kuluttajille.
Truth Social -verkkopalveluun maanantaina kirjoittamassaan viestissä Trump kertoi aikovansa määrätä Meksikolle, Kanadalle ja Kiinalle laajat uudet tullit ensimmäisenä virkapäivänään, ja hän kuvasi näitä toimia osaksi laajempaa politiikkaansa maahanmuuton ja laittomien huumeiden torjunnassa. Hän sanoi, että Meksikoon ja Kanadaan sovellettaisiin 25 prosentin tulleja kaikista tuotteista, kun taas Kiinaan sovellettaisiin 10 prosentin lisätullia ”kaikkien lisätullien lisäksi”. Ilmoituksen jälkeen dollari vahvistui, mutta osakkeet kehittyivät vaihtelevasti.
Ennen Trumpin ilmoitusta yritysten tulospuhelut olivat täynnä varoituksia tullimaksujen mahdollisista vaikutuksista. ”Meillä on laaja valikoima lieventämisvaihtoehtoja, ja itse asiassa kaikki on pöydällä”, Williams Sonoman (WSM) talousjohtaja Jeffrey Howie kertoi analyytikoille viime viikolla. Näihin kuuluvat hinnankorotukset, toimitusketjun mukauttaminen ja varastojen kartuttaminen ennen uusien tullimaksujen käyttöönottoa.
Mitä tullit tarkoittavat yhdysvaltalaisille yrityksille?
Vaalikampanjan aikana tuleva presidentti ehdotti uutta vähintään 60 prosentin tullia Kiinasta peräisin oleville tavaroille sekä vähintään 10 prosentin yleistä tullia kaikelle Yhdysvaltoihin suuntautuvalle tuonnille. Trump väitti, että uudet verot auttaisivat kehittämään Yhdysvaltojen valmistusteollisuutta ja toisivat rahaa valtion menojen tukemiseen muilla aloilla.
On epäselvää, miltä Trumpin tullien toinen kierros tulee näyttämään, mutta niiden kiertäminen voi tulla yrityksille kalliiksi lyhyellä aikavälillä.
”Merkittävin pöydällä oleva muutos vuodelle 2025 on tullien mahdollinen käyttöönotto”, sanoi Dave Sekera, Morningstarin Yhdysvaltain päämarkkinastrategi. Yksityiskohdilla siitä, miten tulleja sovelletaan - mihin maihin, mihin tuotteisiin, minkä suuruisia ja mitkä tuotteet vapautetaan - on hänen mukaansa ”merkittäviä vaikutuksia yritysten marginaaleihin ja osakkeiden arvostukseen”.
Tullit eivät välttämättä johda inflaation nousuun pitkällä aikavälillä, mutta ne heikentävät talouskasvua. ”Korkeammat tullit vähentävät yksiselitteisesti reaalista BKT:tä”, kirjoitti Morningstarin Yhdysvaltain pääekonomisti Preston Caldwell kolmannen neljänneksen ennusteessaan. ”Se, ilmeneekö tämä myös korkeampana inflaationa, riippuu monista tekijöistä.”
Ennen maanantain ilmoitusta Goldman Sachsin analyytikot sanoivat odottavansa, että Trumpin ehdottamat tullit nostavat kuluttajahintoja ja vähentävät käytettävissä olevia tuloja. ”Laajempi epävarmuus siitä, kuinka paljon kauppasota voi vielä kärjistyä, todennäköisesti painaa yritysten investointeja”, he lisäsivät.
Näin yritykset ovat kommentoineet, miten ne suhtautuisivat uusiin tulleihin Trumpin 2.0:n aikana.
Hinnankorotukset ovat etusijalla
Yksi uusien tullimaksujen välittömimmistä vaikutuksista olisi korkeammat kustannukset maahantuojille, jotka voisivat joko ottaa ne vastaan tai siirtää ne kuluttajille korkeampien hintojen kautta suojellakseen voittojaan. Tämän kauden tulospuhelut osoittavat, että monet yritykset valmistautuvat jälkimmäiseen
”Aiomme olla ennakoivia hinnoittelussa”, Stanley Black & Deckerin (SWK) toimitusjohtaja Donald Allan Jr. sanoi analyytikoille viime viikolla. Talousjohtaja Patrick Hallinan lisäsi: ”Haluamme, että lisähinta on se vipu, joka alkaa nopeimmin tukea kaikkia tariffikustannuksia.”
Logitechin (LOGN) talousjohtaja Matteo Anversa sanoi: ”Viime kädessä hinta on aina vaihtoehto” keskusteltaessa strategioista, joita yhtiö voisi käyttää tullien vaikutusten lieventämiseksi. Lowe'sin (LOW) talousjohtaja Brandon Sink kertoi analyytikoille, että tullit ”varmasti lisäisivät tuotekustannuksia”. AutoZonein (AZO) talousjohtaja Jamere Jackson sanoi, että tullit todennäköisesti ”tuovat jonkin verran inflaatiota alalle, pidimme siitä tai emme”.
Toisaalta alennusmyymälä Ross Stores (ROST) toivoo voivansa pitää hinnat vakaina säilyttääkseen kilpailukykynsä. ”Keskitymme tullien korotuksen sattuessa säilyttämään hintasateenvarjon perinteisiin vähittäiskauppiaisiin verrattuna ja tarjoamaan asiakkaalle parhaat edut”, sanoi toimitusjohtaja Michael Hartshorn. ”Emme aio olla johtava hinnankorotusyritys.”
Toimitusketjujen monipuolistaminen pois Kiinasta
Koska Kiina on Trumpin ehdottamien tullimaksujen ensisijainen kohde, eri toimialojen yritykset sanovat kääntyvänsä muualle.
Howien mukaan William Sonoma ostaa nykyään 25 prosenttia tavaroistaan Kiinasta, kun se muutama vuosi sitten osti 50 prosenttia. Hän lisäsi, että suuri osa yrityksen valmistuksesta tapahtuu myös Yhdysvalloissa. ”Olemme valmiita vähentämään Kiinan-toimintaamme entisestään, jos tullit nousevat”, hän sanoi.
Allan yhtyi tähän näkemykseen ja kertoi analyytikoille, että Stanley Black & Decker kiihdyttäisi nykyisiä ponnistelujaan vähentääkseen riippuvuuttaan Kiinasta, jos uudet tullit otettaisiin käyttöön.
”Kiina-alttius on vähentynyt dramaattisesti siitä, missä olimme vielä pari vuotta sitten, kymmenen luvun puolivälissä”, Wolverine World Widen (WWW) toimitusjohtaja Christopher Hufnagel kertoi analyytikoille. Wolverine hallinnoi useita kenkämerkkejä, kuten Chaco, Merrell, Saucony ja Stride Rite. Hufnagel mainitsi Vietnamin, Bangladeshin ja Indonesian keskeisiksi alueiksi.
Ylimääräisen varaston varastointi
Toinen tapa lieventää tullien vaikutusta ainakin lyhyellä aikavälillä on varastoida ylimääräisiä tuotteita ennen tullien voimaantuloa.
”Olemme ryhtyneet operatiivisiin puolustustoimiin ja lisänneet varastotasoja suojautuaksemme mahdollisilta tullimaksujen korotuksilta vaalien jälkeen”, Lifetime Brandsin (LCUT) toimitusjohtaja Robert Kay sanoi tulospuhelussa aiemmin tässä kuussa. Hän huomautti, että Trumpin tullien viimeisimmän syklin aikana varastojen lisääminen osoittautui järkeväksi, vaikka se tapahtui käteisvarojen ja maksuvalmiuden kustannuksella.
TJX (TJX), alennusmyyntiketjujen TJ Maxxin ja Marshallsin emoyhtiö, on valmis hyötymään tästä ilmiöstä, koska sen liiketoimintamalli on myydä muiden yritysten maahantuomia tavaroita. ”Valmistajat voivat tuoda tavaraa varhain”, toimitusjohtaja Ernie Herrman sanoi analyytikoille. ”Se voi lisätä tavaroiden saatavuutta edulliseen hintaan, koska voimme hyödyntää sitä opportunistisesti.”
Sijoittajien näkökulmasta: Liian aikaista sanoa mitään
Kaikista näistä suunnitelmista huolimatta yhtiöt tekivät selväksi, että tulevaisuus on vielä epäselvä, ja ne korostavat sijoittajille, että ne aikovat olla joustavia, kun maailmankaupan maisema muuttuu. On epäselvää, miltä uusi tullikierros näyttää, vai toteutetaanko niitä edes.
”Tulevasta tullipolitiikasta on paljon epävarmuutta, ja suoraan sanottuna päivittäinen tai viikoittainen twiitti voi muuttaa sen sävyä”, American Woodmarkin (AMWD) toimitusjohtaja M. Scott Culbreth sanoi tiistain tulospuhelussa.
Sekera sanoo, että tulleilla ei ole yhtenäistä vaikutusta kaikkiin yrityksiin. ”Odotamme monenlaisia arvostustuloksia, suhteellisen vähäisestä suureen.” Yritykset, jotka tuovat suuren osan tuotteistaan, voivat nähdä marginaaliensa puristuvan, kun taas yritykset, joilla on enemmän kotimaisia hankintoja tai jotka toimivat alueilla, joihin tulleja ei sovelleta, voivat hyötyä kilpailijoihin verrattuna. ”Muut yritykset, joilla on vahva hinnoitteluvoima, voivat siirtää nämä lisäkustannukset nopeasti eteenpäin, ja jos volyymi vähenee vain vähän, niiden tulot voivat kasvaa”, Sekera lisää.
UBS Global Wealth Managementin Americas Investment Officer Solita Marcelli kirjoitti tiistaina asiakaskirjeessään, että vaikka tulliuhka voi aiheuttaa lyhytaikaista volatiliteettia markkinoilla, taustatekijät tukevat edelleen maailmanlaajuisia osakkeita, erityisesti Yhdysvalloissa. ”Yhdysvalloissa teknologia-, yleishyödylliset ja rahoitussektorit kuuluvat niihin, joita pidämme houkuttelevina”, hän kirjoitti.
Kirjoittaja tai kirjoittajat eivät omista tässä artikkelissa mainittujen arvopapereiden osakkeita. Lue lisää Morningstarin toimituskäytännöstä.