Mitä Trumpin ehdottamat tullimaksut tarkoittaisivat Yhdysvaltain taloudelle

On epätodennäköistä, että hän toteuttaa yhtenäisiä veronkorotuksia, mutta todennäköisempää on, että hän korottaa Kiinan vastaisia tulleja.

Preston Caldwell 28.01.2025
Facebook Twitter LinkedIn

Collage med fabrik, flygplan, dator, däck och shoppingväska för att representera det ekonomiska läget.

Voisivatko Donald Trumpin tullisuunnitelmat toteutua? Ehkä - mutta se ei ole läheskään varmaa.

Arvioimme, että 10 prosentin todennäköisyydellä tullikorotus on 10 prosenttia ja 36 prosentin todennäköisyydellä Kiinan tullit nousevat 60 prosenttiin.

Vaikka nämä tullikorotukset ovat kaikkea muuta kuin varmoja, arvioimme todennäköisyyspainotetun vaikutuksen reaaliseen BKT:hen olevan 0,32 %. Tariffien korotusten lisääntyneen todennäköisyyden vuoksi ennustamme BKT:n kasvuksi 2,7 % seuraavien viiden vuoden aikana.

Uusimmassa talousnäkymässämme hahmotamme tullien, maahanmuuton ja inflaation mahdollista tulevaisuutta Trumpin hallinnon aikana.

Mitkä ovat Trumpin ehdotukset tulleista?

Ensimmäisen kautensa aikana Trump asetti useita tulleja, muun muassa 25 %:n tullin teräkselle ja 10 %:n tullin useimmilta mailta peräisin olevalle alumiinille.

Sittemmin Trump on ilmaissut kannattavansa lisätullien asettamista. Vuoden 2024 kampanjansa aikana hän ehdotti 10 %:n veronkorotusta kaikkeen Yhdysvalloista tulevaan tuontiin ja 60 %:n tullia Kiinasta tulevaan tuontiin.

Meillä on suhteellisen vähän luottamusta siihen, että Trumpin ehdottamat yhtenäiset tullin korotukset toteutuvat

Näemme 10 %:n todennäköisyydellä, että tulleja korotetaan yhtenäisesti tai kautta linjan. On 20 %:n todennäköisyys, että Trump toteuttaa nämä tariffit tosissaan, ja jos hän toteuttaa ne, on 50 %:n todennäköisyys, että ne pannaan onnistuneesti täytäntöön.

On hyvin todennäköistä, että puheet 10 prosentin tariffeista ovat vain bluffia. Hän puhui vastaavista tulleista ensimmäisellä kaudellaan, mutta niitä ei koskaan pantu vakavasti täytäntöön.

On useita syitä, miksi hän ei ehkä päätä jatkaa niitä:

  • Ehdotukset voivat olla kampanjaretoriikkaa tai kovan linjan neuvotteluja, joilla pyritään saamaan kauppakumppaneilta myönnytyksiä.
  • Trumpia voisi lannistaa kongressin republikaanien, yritysryhmien ja hänen lähipiirinsä jäsenten (nimittäin kansallisen talousneuvoston entisen johtajan Larry Kudlow'n) vastustus.
  • Muut neuvonantajat saattavat vedota siihen, että tullit ovat ristiriidassa ulkopoliittisten tavoitteiden, kuten Israelin tukemisen tai Iranin tai Kiinan torjunnan, kanssa.

Jos hän kuitenkin aikoo tosissaan edetä näiden tullimaksujen toteuttamisessa, näemme 50 %:n todennäköisyyden sille, että ne pannaan täytäntöön.

Lainsäädännön hyväksyntä näyttää olevan käytännössä mahdotonta, joten täytäntöönpanon onnistuminen riippuu siitä, onko toimeenpanotoimille laillinen lupa.

Äskettäisten tullimaksujen perustelut – kuten kansallinen turvallisuus, Kiinan epäreilut kauppakäytännöt ja teollis- ja tekijänoikeuksien varastaminen – eivät vaikuta sovellettavilta 10 prosentin yleisiin tulleihin. Presidentillä on kuitenkin useita lakisääteisiä valtuuksia mukauttaa tulleja.

Koska epävarmuus on suuri, tämä tilanne on lähinnä kolikonheitto.

On todennäköisempää, että Trump ajaa Kiinan tullikorotuksia

Mielestämme Kiinan tullimaksujen toteutumisen todennäköisyys on 36 %. Arvioimme, että 45 % todennäköisyydellä niihin suhtaudutaan vakavasti, ja jos niihin suhtaudutaan vakavasti, 80 % todennäköisyydellä ne pannaan täytäntöön.

Se on yli kolme kertaa todennäköisempää kuin yhtenäinen veronkorotus.

Mielestämme Trumpin on paljon todennäköisempää panna Kiinan-tullit täytäntöön, koska Kiinan vastainen kaksipuolueisuus on lisääntynyt. Lisäksi hänen ensimmäisellä kaudellaan toteutettu merkittävä tullikorotus vahvistaa uskoa siihen, että Trump saattaa toteuttaa uusimman Kiinaa koskevan uhkauksensa.

ästä huolimatta monet tahot pyrkivät estämään Trumpia asettamasta 60 %:n tulleja. Odotamme erityisesti yritysryhmien laajaa vastustusta, sillä Kiina todennäköisesti ryhtyy vastatoimiin, ei vain yhdysvaltalaisia viejiä vastaan, vaan myös Kiinassa toimivia yhdysvaltalaisia yrityksiä kohtaan. On myös totta, että Kiina saattaa arvioida, ettei sillä ole paljoa menetettävää voimakkaista vastatoimista.

Samaan aikaan Kiinalla on myös vahvoja kannustimia tarjota merkittäviä myönnytyksiä, jotka saisivat Trumpin luopumaan tulleista. Toisin kuin vuosina 2018-19, ensimmäisen kauppakiistan aikana, muut maat ovat nyt tehostamassa protektionistisia toimenpiteitä Kiinaa vastaan. Kiina tarvitsee ulkomaankauppaa kompensoidakseen puhkeavan kotimaisen kiinteistökuplansa.

Jos Trump jatkaa suunnitelmaansa asettaa 60 %:n tullit Kiinaa vastaan, arvioimme, että onnistumisen todennäköisyys on erittäin korkea, noin 80 %.

Toisin kuin kokonaistullien osalta, tässä tapauksessa voi olla perusteltua ryhtyä toimeenpanotoimiin 301 §:n perusteella, jonka mukaan presidentti on valtuutettu "tutkimaan ja toteuttamaan toimia Yhdysvaltojen kauppasopimusten mukaisten oikeuksien valvomiseksi ja vastaamaan tiettyihin ulkomaankaupan käytäntöihin."

301 §:n valtuuksia käytettiin Trumpin tullikorotuksiin vuosina 2018-19, ja niitä jopa laajennettiin Joe Bidenin hallinnon aikana, joten on syytä uskoa, että niitä voidaan käyttää uudelleen.

Trumpin tullikorotukset voivat aiheuttaa 1,9 %:n pudotuksen BKT:hen

Ennustamme Yhdysvaltojen reaalisen BKT:n laskevan 1,4 %, jos kyseessä on yhtenäinen veronkorotus, ja 0,5 %, jos kyseessä ovat Kiinan vastaiset tullimaksut.

Odotamme Kiinan tullimaksujen vaikutuksen olevan pienempi, sillä on todennäköistä, että monet yritykset välttävät nämä tullit ohjaamalla tuotteensa uudelleen kolmansien maiden kautta.

Trumpin tullimaksujen todennäköisyyspainotettu vaikutus on 0,32 %. Tämä kuvastaa protektionististen toimenpiteiden suurempaa todennäköisyyttä riippumatta siitä, mikä puolue on vallassa (kuten Bidenin hallinnon sähköautoja ja muita tavaroita koskevat tullit osoittavat).

Korkeammat tullit johtavat yksiselitteisesti reaalisen BKT:n vähenemiseen, ja niiden katsotaan usein lisäävän inflaatiota.

Uskomme kuitenkin, että mahdollisen inflaation suuruus riippuu monista tekijöistä, kuten Yhdysvaltain keskuspankin reaktiosta. Olemme ottaneet inflaatioennusteessamme huomioon pienen vaikutuksen, mutta se ei ole merkittävä.

Scenario

Vaikutus (% BKT)

Tod.näk.

Todennäköisyyspainotettu vaikutus

10% Uniform Hike

1.4%

10%

0.14%

60% Kiina

0.5%

36%

0.18%

Tot.

1,9 %

 

0,32%.

Tämän artikkelin on koonnut Emelia Fredlick.

Kirjoittaja(t) ei(vät) omista tässä artikkelissa mainittuja arvopapereita. Lue lisää Morningstarin toimituskäytännöstä.

AVAINSANAT
Facebook Twitter LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

Preston Caldwell

Preston Caldwell  on osakeanalyytikko Morningstarilla.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings          Tietoja