Maailman osakemarkkinat laskivat maanantaina ja Yhdysvaltain dollari nousi sen jälkeen, kun presidentti Donald Trump asetti 25 %:n tullimaksut Kanadalle ja Meksikolle sekä vahvisti suunnitelmansa tehdä sama Euroopalle.
Viitaten suureen kauppavajeeseen EU:n kanssa, Trump sanoi viikonloppuna, että EU:n vastaisia tulleja “tullaan varmasti määräämään”.
“Se, että Donald Trump ei epäröi määrätä tulleja lähimpiä naapureitaan vastaan, tarkoittaa, että meidän pitäisi myös varautua siihen, että ne iskevät,” toteaa Morningstarin Euroopan-strategi Michael Field.
Euroopan osakemarkkinat ovat kehittyneet vahvasti tammikuussa ja saavuttaneet perjantaina ennätyskorkean tason, kun vuoden lopun voitot ovat yllättäneet positiivisesti. Viikonloppuun asti osa sijoittajista toivoi, että Eurooppaan kohdistuvat tullit eivät toteutuisi.
Alkuviikon markkinavolatiliteetti seuraa DeepSeekiin liittyvää osakemarkkinoiden laskua viime maanantaina.
Autonvalmistajat johtivat Euroopan pörssejä alaspäin
Stoxx Europe 600 -indeksi sulkeutui 0,93 %:n laskuun, ja sitä johtivat alaspäin autonvalmistajat, kuten Stellantis STLAM, 3,5 %, Volkswagen VOW3, 2,1 % ja Porsche P911, 3,5 %. Hyötyajoneuvojen valmistaja Daimler Truck DTG laski 3,0 %.
Kaikki alan osakkeet eivät vaikuta samalla tavalla, selittää Morningstarin autoalan analyytikko Rella Suskin.
"Useimmat autonvalmistajat ovat jo vuosia hajauttaneet tuotantopohjaansa sovittaakseen tuotannon sille alueelle, jossa ajoneuvojen myynti tapahtuu. Mercedes ja BMW ovat onnistuneet tässä parhaiten sovittamalla Yhdysvaltojen myynnin ja tuotannon yhteen.
BMW:n Yhdysvaltain tehdas itse asiassa vie tuotteita Saksaan. Stellantisilla on merkittävä tuotantopohja Pohjois-Amerikassa, mutta merkittävä osa siitä on Meksikossa ja siten alttiina tulleille. Volkswagenilla on paljon kiinniottavaa, erityisesti sen Porsche- ja Audi-merkkien osalta."
Volkswagenin premium-merkit Audi ja Porsche valmistavat tällä hetkellä kaikki ajoneuvonsa Yhdysvaltojen ulkopuolella, mikä tekee niistä erityisen alttiita kalliille tulleille.
Alankomaissa rahoituspalveluyritys Adyen menetti 1,3 %. Pohjois-Amerikan osuus Adyenin liikevaihdosta on noin 25 %, ja se oli yksi yhtiön kasvualueista sekä volyymin että marginaalien osalta.
Amsterdamin pääindeksin AEX:n kolme siruosaketta, sirulaitevalmistajat ASML ASML, Besi BSI ja ASM International ASM, menettivät 1,3 %, 2,6 % ja 1,7 %. Erityisesti ASML on viime vuosina kärsinyt Yhdysvaltojen kasvavasta poliittisesta painostuksesta rajoittaa tai estää sen uusimman teknologian toimitukset Kiinaan. Nämä osakkeet laskivat voimakkaasti viime viikolla tekoälyn volatiliteetin yhteydessä, mutta toipuivat loppuviikosta.
Samaan aikaan Latinalaisessa Amerikassa toimivat eurooppalaiset pankit rasittivat alaa. Espanjalainen BBVA BBVA menetti Madridin kaupankäynnissä hieman yli 2,7 %.
Useat pohjoismaiset yritykset häviävät Trumpin tulleille
Pohjoismaisten osakkeiden joukossa, joihin Trumpin ilmoittamat tullit vaikuttavat negatiivisesti, ovat autojen turvallisuusjätti Autoliv ALIV SDB, lukkojen toimittaja Assa Abloy ASSA B sekä suomalaiset konepajayhtiöt Kone KNEBV ja Metso METSO.
Autolivilla on paljon tuotantoa Meksikossa, ja analyytikkotalo DNB:n mukaan 25 prosentin tullimaksut voisivat lisätä autojen turvallisuusjätin kustannuksia 125 miljoonaa dollaria vuodessa, mikä vastaa 10-11 prosenttia odotetusta liikevoitosta vuosina 2025 ja 2026. Negatiivinen vaikutus Assa Abloylle - jolla on kaksi tehdasta Meksikossa - on DNB:n mukaan noin 5 prosenttia liikevoitosta.
Metso päätyi 3,2 % tappiolle, Autoliv -2,1 %, Assa Abloy -2,6 % ja Kone -0,7 %.
Toinen pohjoismainen häviäjä oli rahtijätti A.P. Moller - Maersk MAERSK B, joka menetti 1,3 %. Maerskin kaltaisten globaalien rahtiyhtiöiden lasku on Morningstarin Fieldin mukaan erityisen merkittävä.
“Valikoivien tariffien vaikutuksen pitäisi olla suhteellisen vähäinen näihin yrityksiin, mutta tämänpäiväiset suuret kurssilaskut ovat osoitus siitä, että markkinat pelkäävät jotain enemmän. Periaatteessa sijoittajat ovat hyppäämässä tilanteeseen, jossa jingoistiset poliittiset toimenpiteet yleistyvät ja maailmankauppa kärsii sen seurauksena,” hän toteaa.
Pohjoismaiset teräs- ja metsäyhtiöt hyötyvät tulleista
Kuorma-autovalmistaja Volvo VOLV B, teräsjätti SSAB SSAB A ja metsäyhtiöt SCA SCA B, Holmen HOLM B ja Stora Enso STE R on kuitenkin tunnistettu tariffien voittajiksi.
”Kaikki, mitä Volvo myy, valmistetaan Yhdysvalloissa, mikä voi antaa yhtiölle suhteellista etua kilpailijoihin nähden ja mahdollisesti tukea tavoitetta kasvattaa markkinaosuutta Pohjois-Amerikassa 15 prosentista 25 prosenttiin”, DNB kirjoittaa ja huomauttaa, että Volvo on rakentamassa tehdasta Meksikoon tukemaan kasvusuunnitelmia.
Volvo Cars VOLCAR B on kuitenkin jo kärsinyt tulleista ja on aloittanut EX90-mallin tuotannon laajentamisen Yhdysvalloissa sekä EX30-mallin tuotannon laajentamisen Euroopassa, DNB kirjoittaa. Osake laski 4,6 %.
Teräsjätti SSAB:n osalta, jolla on laajamittaista tuotantoa Yhdysvalloissa, Carnegie huomauttaa, että Kanada on Yhdysvaltojen suurin ja Meksiko kolmanneksi suurin teräksen toimittaja. Tällöin tullimaksujen pitäisi vaikuttaa myönteisesti teräksen hintaan Yhdysvalloissa. Pohjoismaisille metsäyhtiöille tullit voivat puolestaan osoittautua suotuisiksi, kun puutavaran tuonti Suomesta ja Ruotsista lisääntyy, sillä Yhdysvallat tuo 20–25 prosenttia sahatavarastaan Kanadasta.
SSAB sulki 2,9 % plussalla, kun taas Holmen ja SCA kääntyivät miinukselle ja sulkeutuivat -0,14 % ja -0,13 %. Volvo kääntyi positiiviseen suuntaan uutisen myötä, jonka mukaan Meksikon vastaiset tullit otetaan käyttöön myöhemmin, ja sulki +0,2 %, kun taas Stora Enso laski -1,5 %.
Yhdysvaltain osakemarkkinat laskivat
Myös Yhdysvaltain osakemarkkinat aloittivat maanantain kaupankäynnin laskussa, mutta lasku hidastui Meksikon tullimaksujen tauottamisesta saatujen uutisten jälkeen. Tukholman pörssin sulkeutuessa laaja S&P 500 -indeksi kävi kauppaa 0,6 % alempana, kun taas Dow Jones -teollisuusindeksi oli ennallaan ja teknologia- ja kasvupainotteinen Nasdaq oli -0,9 %.
Kryptovaluutat horjuvat riskinottohaluttomuuden vuoksi
Bitcoin laski maanantaiaamuna 92 800 dollariin, mikä oli sen kolmen viikon alin taso, kun pelko uudesta maailmanlaajuisesta kauppasodasta painoi riskivaroja. Tämä oli merkittävä pudotus sen jälkeen, kun kolikko oli saavuttanut yli 107 000 dollarin ennätyskorkeuden 20. tammikuuta, jolloin Trump vannoi virkavalansa presidentiksi ja teki myönteisiä kommentteja kryptoista. Kryptovaluutta kuitenkin palautti koko laskun päivän aikana ja noteerattiin +1,4 % juuri ennen kello 18.00.
Global X Blockchain ETF oli kuitenkin yksi suurimmista ETF-häviöistä Euroopassa maanantaina, sillä se laski 5,5 %.
Pienemmät kryptovaluutat, kuten Ethereum, eivät onnistuneet palauttamaan koko laskua ja olivat maanantai-iltana 4,6 % laskussa. CoinDesk 20 -indeksi, joka mittaa markkinakapasiteetiltaan 20 suurinta digitaalista omaisuutta, laski maanantaina noin 12 %. Kryptovaluutoilla käydään kauppaa ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.
Antje Schiffler, Valerio Baselli, Fernando Luque, Robert Van Den Oever, Johanna Englundh ja James Gard osallistuivat tämän artikkelin kirjoittamiseen.
Kirjoittaja(t) ei omista tässä artikkelissa mainittujen arvopapereiden osakkeita. Lue lisää Morningstarin toimituskäytännöstä.