Rahastojen sulkeminen on ollut Suomessa vaikeaa, ja se oli jopa mahdotonta aiemman rahastolain mukaan. Uusi sijoitusrahastolaki antaa kuitenkin mahdollisuuksia pitää rahastoa suljettuna ainakin väliaikaisesti. Vielä suomalaiset rahastoyhtiöt eivät ole yrittäneet tuotteitaan sulkea uusilta merkinnöiltä, ja kynnys on varmasti korkea. Se kun merkitsee, että rahastoyhtiön täytyy kieltäytyä sijoittajien rahasta nykyisten asiakkaiden eduksi.
Yhdysvalloissa rahastojen sulkeminen on ollut arkipäivää jo pitkään. Kun pääomaa on riittävästi, rahasto suljetaan, jotta salkunhoitajalla säilyy liikkumavaraa. Liian suuri rahasto kun ohjautuu hyvin helposti kohti indeksiä, koska vain suurissa yhtiöissä on riittävästi likviditeettiä jättiläisrahastolle.
Nyt Yhdysvalloissa keskustellaan radikaalista ehdotuksesta: pitkän koron rahastot tulisi sulkea sijoituksilta, jotta ihmiset eivät ampuisi itseään enää pahemmin jalkaan. Sillä jos pitkät korot lähtevät nousuun inflaatioriskin myötä, pitkän koron rahastojen tuotot putoavat mahdollisesti jopa negatiivisiksi joksikin aikaa.
Esimerkin ehdotuksesta tästä antoi Nokiankin suuromistajana tunnetun Capital Research & Managementin hallituksen puheenjohtaja Paul Haaga vastikään paneelissa American Funds -rahastojen osuudenomistajien kokouksessa. Mukana keskustelussa oli useiden muidenkin suurten rahastoyhtiöiden johtajia.
Haagan mielestä on selvää, että korot tulevat Yhdysvalloissa nousemaan ja se tulee puraisemaan pahasti korkorahastojen tuottoja. Odotettavissa on monia hätääntyneitä puheluita rahastoyhtiöihin, sillä pitkän koron rahastojen pääoma on Yhdysvalloissa Morningstarin tilastojen mukaan yli tuplaantunut vuoden 2008 jälkeen, kun eläkeikää lähestyvä ja jo sinne ehtinyt väki yrittää suojella säästöjään osakemarkkinoiden turbulenssilta.
Haagan ehdotus ohitettiin Investment Newsin mukaan paneelissa kohteliaasti ja sen sijaan ehdotettiin sijoittajien kouluttamista. Ehdotuksen taustalla on kuitenkin pätevä argumentti jota kannattaa pitää esillä rahastomaailmassa: menestyäkseen pitkällä tähtäimellä rahastoyhtiön täytyy pystyä palvelemaan asiakastaan ja tuottamaan tälle tunne siitä, että yhtiö on asiakkaansa palveluksessa ja haluaa tämän parasta. Morningstarin selvitykset kertovat, että pettyneet asiakkaat eivät loputtomiin palaa samalle rahastoluukulle.
Morningstar Facebookissa: liittymällä ryhmäämme voit seurata uutisvirtamme kätevästi.
Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi tärkeimmät artikkelimme viikottain luettavaksesi.