Mikä yhdistää HTC:tä, Nokiaa ja Research in Motionia? Ne ovat kaikki vaikeuksissa painiskelevia älypuhelinten valmistajia, jotka eivät meinaa saada pidettyä asemiaan markkinoilla. Älypuhelimista on tullut entistä selvemmin kahden kauppa: Apple ja Samsung hallitsevat.
Whartonin, yhden maailman tunnetuimman kauppakorkeakoulun, professorit analysoivat tilannetta artikkelissaan, jonka Morningstar julkaisee Whartonin luvalla.
Professorien arvion mukaan kysymys ei ole vain puhelinmerkkien, vaan järjestelmien tai "ekosysteemien", taistosta, ja siinä Googlen Android sekä Applen iOS ovat niskan päällä. Nimenomaan laitevalmistajat kohtaavat ongelmat kaikkein rajuimmin. "Tällainen murros on tapahtunut useimmilla aloilla", muistuttaa Whartonin professori David Hsu: kovalevyissä Western Digital ja Seagata, hakukoneissa Google ja Bing, käyttöjärjestelmissä Windows ja Applen OS X.
Toisen professorin Saikat Chaudhurin mukaan laitevalmistajat jäävät tyypillisesti pahnan pohjimmaisiksi voittoja jaettaessa, koska kuluttajan näkökulmasta erottavia tekijöitä ovat käyttöjärjestelmä ja palvelut, ei "rauta".
Vaikka Nokia onnistuisikin nousemaan kolmanneksi pyöräksi Applen ja Samsungin rinnalle, mitä yhtiö siitä hyötyy? Professori Hsu ennustaa, että se edellyttää liiketoiminnan uusiutumista. Nokian, RIM:n ja muiden on pystyttävä esimerkiksi kerryttämään omaa mainosmyyntiä tai voitava laskuttaa ohjelmistoyhtiöitä siitä, että nämä saavat sovelluksensa juuri heidän puhelimiinsa.
Lue koko Whartonin artikkeli: The Smartphone Skakeout (englanniksi)
Artikkeleitamme Nokiasta:
Suomi-rahastot käänsivät Nokialle selkänsä